20 درصد تخفیف ثبت نام لاتاری: dv2025

پکیج آموزش مهاجرت برتر مهاجر

میخوای مهاجرت رو یاد بگیری و بدون وکیل خودت کاراتو انجام بدی و بری ؟

پکیج ما انتخاب خوبی میتونه برات باشه

پکیج آموزش مهاجرت برتر مهاجر مشاهده پکیج

مهاجرت به ترکیه

ترکیه

 بهترین راه گرفتن اقامت ترکیه  (۲۰۲۰)

آشنایی با کشور ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای همسایه است که در غرب ایران و وسعتی برابر با 783,356 کیلومتر مربع دارد. این کشور که در حاشیه قاره اروپا قرار گرفته، همسایگانی در هر دو قاره را  دارد. می توان به  عراق و سوریه همسایه های آسیایی ترکی به اشاره کرد. همچنین این کشور با سرزمین های اروپایی چون ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان مرز زمینی و با کشورهای اوکراین، روسیه و رومانی مرز آبی مشترک دارد. 

پایتخت کشور ترکیه آنکاراست که مرکز سیاسی و قطب مهمی در اقتصاد و صنعت این کشور به حساب می آید . این شهر همچنین دومین شهر بزرگ ترکیه است که پس از استانبول قرار دارد. استانبول دیگر شهر مهم و مورد توجه ترکیه است که در مرز قاره های آسیا و اروپا واقع است .

مهاجرت به ترکیه

برای سفرهای کوتاه مدت به ترکیه نیازی به ویزا ندارید و می توانید تا 90 روز تنها با در دست داشتن پاسپورت، در ترکیه بمانید. به این ترتیب کافی است به مقصد یکی از شهرهای ترکیه یک بلیت هواپیما تهیه کنید. بعد از آن برای اقامت طولانی مدت در کشور ترکیه، باید جواز اقامت این کشور را به دست آورید.

البته قبل از آن که به ترکیه مهاجرت کنید ابتدا باید مشخص کنید هدف شما از مهاجرت به ترکیه چیست؟ می خواهید کسب و کار جدیدی در این کشور آغاز کنید؟ قصد ازدواج با یکی از شهروندان ترکیه را دارید و یا با اهداف تحصیلی و پژوهشی راهی این کشور می شوید؟

هر کدام  از این راه ها ، مسیر متفاوتی برای به دست آوردن جواز اقامت را پیش روی شما قرار می دهند. بنابراین ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصدتان از مهاجرت چیست.

در ادامه با انواع جواز اقامت ترکیه و ویژگی های هر یک آشنا می شویم و خواهیم دید برای اقامت دائم در ترکیه باید چه مسیری را پشت سر گذاشت.

 

انواع جواز اقامت در ترکیه

ایرانی هابی که قصد زندگی در کشور ترکیه را دارند لازم است پس از ورود به این کشور، برای دریافت جواز اقامت درخواست دهند. جوازهای اقامت، سندی هستند که به شما اجازه می دهند تا بتوانید به مدت مشخص و به صورت قانونی در ترکیه زندگی کنید.

مهاجرت به ترکیه و دریافت اقامت این کشور به روش های مختلفی امکان پذیر است و به دو روش اقامت کوتاه مدت و بلند مدت انجام می شود. این روش ها از نظر هزینه، مدت زمان و سرعت اخذ اقامت با هم فرق دارند .

 

 

1- جوازهای اقامت کوتاه مدت

جوازهای اقامت کوتاه مدت، به شما اجازه اقامت یک ساله  را می دهند. باید برای دریافت این جوازها به اداره مهاجرت و پناهندگی ترکیه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

جواز اقامت کوتاه مدت بسته به اهداف شما متفاوت است که عبارت اند از:

  • سفرهای توریستی: اگر قصد دارید تا یک سالِ تمام در ترکیه گردش کنید، می توانید برای این جواز درخواست بدهید.
  • خرید ملک: با خرید هر ملکی (بدون محدودیت ارزش و وسعت) می توانید برای دریافت جواز اقامت کوتاه مدت درخواست بدهید.
  • مصاحبه یا فعالیت های تجاری: اگر قصد شرکت  در مصاحبه ای تجاری را دارید و یا  می خواهید کسب و کار خود را در ترکیه راه اندازی کنید، این جواز به کار شما می آید.
  • در نظر داشته باشید که باید پیش از اتمام مهلت اقامت 90 روزه خود، برای دریافت این جواز اقدام کنید.
  • اهداف پزشکی و درمانی: برای این کار لازم است مدارک پزشکی را همراه داشته باشید و به هنگام ثبت درخواست جواز اقامت، آن ها را ارائه دهید.
  • پس از تحصیلات دانشگاهی: این جواز برای دانشجویان خارجی ای هست  که یک دوره تحصیلات دانشگاهی در ترکیه را پشت سر گذاشته اند . این دانشجویان باید به فاصله 6 ماه پس از پایان تحصیلات خود برای دریافت این جواز اقدام کنند.
  • اهداف بشردوستانه: اتباع خارجی ای که به دلیل وجود جنگ های شهری در وطن خود، به شکلی قانونی وارد ترکیه می شوند؛ می توانند برای اقامت کوتاه مدت و یک ساله درخواست دهند.
  • شرکت در تحقیقات علمی: دانشجویان و محققان می توانند برای شرکت در تحقیقات علمی درخواست جواز اقامت کوتاه مدت بدهند.
  • رای دادگاه: در صورتی که دادگاه ترکیه تشخیص بدهد فردی لازم است به دلایلی در ترکیه بماند، آن فرد از این طریق می تواند به برای اقامت کوتاه مدت ترکیه درخواست بدهد.

 

2- جواز اقامت تحصیلی – کارآموزی

جواز اقامت تحصیلی – کارآموزی ترکیه به دو گروه تعلق می گیرد:

  • بزرگسالان بالای 18 سالی که قصد شرکت در دوره های آکادمیک و دانشگاهی کشور ترکیه را دارند .
  • کودکان و نوجوانانی که خانواده‌شان در کشور خود به سر می برند و  قصد دارند در مدارس دبستان یا دبیرستان ترکیه تحصیل کنند .

کسانی که قصد اهداف تحصیلی در ترکیه  دارند لازم است همزمان با درخواست این نوع جواز اقامت، برای ثبت نام در مدرسه، موسسه، کالج و یا دانشگاه موردنظر خود در این کشور اقدام کنند.

توجه داشته باشید که …..

  • این جواز تنها به دانش آموز یا دانشجوی موردنظر تعلق خواهد گرفت و شامل خانواده آنها نمی شود.
  • همه اتباع خارجی که قصد دارند با اهداف تحصیلی وارد ترکیه شوند لازم است بیمه سلامت معتبری داشته باشند.
  • دانشجویان مقیم ترکیه بعد از دو سال برای دریافت جواز کار می توانند اقدام کنند و مشغول به کار شوند؛ اما فقط می توانند کار پاره وقت داشته باشند. یعنی مدت زمان کاری آن ها در هر هفته نباید از 24 ساعت بیش تر باشد.

 

3- جواز اقامت همراهی – خانوادگی

همه  اعضای درجه یک خانواده مهاجران قانونی ترکیه می توانند از این فرصت استفاده کرده و آنها نیز جواز اقامت در ترکیه را دریافت کنند. به این ترتیب به عضو خانواده خود پیوسته و همراه او زندگی می کنند. در واقع در این جا اولین مهاجری که جواز اقامت دریافت کرده و پذیرای سایر اعضای خانواده اش است، حامی مالی محسوب می شود و باید بتواند هزینه های زندگی خانواده را تامین کند.

باید توجه داشته باشید که ….

  • این جواز شامل دانش آموزان و یا دانشجویان نمی شود و خانواده آن ها نمی توانند از این طریق اقامت کشور ترکیه را اخذ کنند .
  • حامی مالی شما نمی تواند زیر 18 سال داشته باشد. یعنی اگر کودک شما جواز اقامت ترکیه را دارد، شما نمی توانید با استفاده از او جواز اقامت در ترکیه بگیرید .

4- جواز اقامت از طریق ازدواج با شهروند ترکیه

همه اتباع خارجی که ازدواجی رسمی با یکی از شهروندان ترکیه را به ثبت رسانده باشند، می توانند برای دریافت جواز اقامت ترکیه اقدام کنند. توجه داشته باشید  که اگر این ازدواج در کشوری غیر از ترکیه صورت گرفته، لازم است پروسه ای را برای ثبت ازدواج در دفاتر رسمی ترکیه طی کرده تا بتوانید بعد از آن برای دریافت جواز اقامت ترکیه اقدام نمائید .

 

نکات مهم درباره جواز اقامت

  • اولین جواز اقامت، اعتباری 1 تا 2 ساله داردو باید توجه داشته باشید که حداکثر تا 14 روز پیش از پایان اعتبار جواز خود زمان دارید تا برای تمدید جواز اقدام کرده و لازم است پیش ازتمام شدن اعتبار این کار را انجام دهید.
  •  در برخی از مناطق ترکیه، پلیس وضعیت خانه و زندگی مهاجر را بدون اطلاع قبلی در محل، بررسی می کند.
  • در صورت موافقت با جواز اقامت شما، قبل از آن که کارت اقامت ترکیه برای شما پست شود، ابتدا و به صورت موقتی مدرکی به شما داده می شود.
  • در صورتی که پس از دریافت جواز اقامت خود در طی 6 ماه از آن استفاده نکردید، این جواز اعتبار خود را از دست می دهد .

 

برخی معیارهای اصلی دریافت اقامت بلند مدت ترکیه:

  1. اقامت در ترکیه حداقل به مدت ۸ سال (یا ۵ سال به صورت متوالی)
  2. عدم داشتن سوء پیشینه در سه سال گذشته
  3. عدم دریافت کمک اجتماعی در سه سال گذشته
  4. داشتن درآمد کافی و پایدار و توانایی اداره خود و خانواده
  5. فرد تحت پوشش یک بیمه معتبر پزشکی باشد (برای متقاضیان زیر ۶۵ سال و بالای ۱۸ سال)
  6. عدم تهدید امنیت عمومی و پایبند به قوانین و نظم عمومی

سریع ترین راه و بهترین راه گرفتن اقامت ترکیه کدام است؟

سریع ترین و بهترین روش، اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه یا همان اقامت توریستی ترکیه می باشد. این روش به علت هزینه پایین آن و زمان کوتاه دریافت اقامت به روش محبوبی برای اقامت خارجیان در این کشور تبدیل شده است.

این روش یکی از انواع اقامت های کوتاه مدت ترکیه هست . شما می توانید با عقد قرارداد اجاره خانه در ترکیه، اقامت یکساله توریستی دریافت نمائید و به مدت یکسال در ترکیه اقامت داشته باشید.

در واقع درست است که این روش مبنی بر دریافت اقامت دائم ترکیه نمی شود، اما با دریافت آن می‌توانید از حقوق شهروندی در ترکیه برخوردار باشید، در ترکیه زندگی کنید، حساب بانکی داشته باشید و…

توصیه می کنیم، اگر می خواهید مدتی را در ترکیه زندگی کنید تا مطمئن شوید انتخاب درستی انجام داده اید، (به علت زمان و هزینه پایین) از این روش اقامتی استفاده کنید و بعد از آن به دنبال خرید ملک و سایر روش ها برای اخذ اقامت دائم ترکیه باشید.

 

مزایای گرفتن اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه:

  1. امکان اخذ وقت سفارت سایر کشورها (آلمان، اتریش، اسلواکی و…) از ترکیه. (به دلیل آنکه شما یک مقیم ترک محسوب می شوید)
  2. آسان ترین روش اخذ اقامت ترکیه است. (به دلیل آنکه اخذ اقامت توریستی ترکیه برای این کشور ارز آوری و درآمدزایی دارد)
  3. ارزان ترین راه دریافت اقامت ترکیه است.
  4. امکان درخواست اقامت کاری ترکیه با داشتن کارت اقامت.

محدودیت ها و مشکلات اقامت ترکیه با اجاره خانه چیست؟

  1. با دریافت این اقامت حق تحصیل در این کشور را ندارید: اما با داشتن این اقامت اجازه درخواست آن را به راحتی می توانید داشته باشید .
  2. با دریافت این اقامت حق کار در این کشور را ندارید: اما با داشتن این اقامت امکان درخواست اجازه کار را به راحتی می توانید داشته باشید .
  3. با دریافت این اقامت امکان ثبت شرکت و یا انجام فعالیت های اقتصادی در ترکیه را ندارید. اما امکان درخواست آن را خواهید داشت.

نظر خودتان را ارسال کنید